Trening z monitorem pracy serca

Trening z monitorem pracy serca

Jedną z największych zalet związanych ze stosowaniem monitora pracy serca jest możliwość śledzenia postępów w naszym treningu. Obserwując ilość uderzeń serca podczas wysiłku możemy stwierdzić czy jesteśmy w formie. Jeśli zauważymy, że realizując konkretny trening przeciętna akcja serca spada w przeciągu kilku tygodni, jest to dla nas sygnał, że albo nasze ciało przyzwyczaiło się do powtarzanej aktywności fizycznej, albo osiągnęliśmy formę i nasz trening nie jest już takim wyzwaniem dla naszego ciała. Drugi przypadek, to sygnał, że możemy zwiększyć intensywność naszego treningu, a w efekcie wskoczyć na kolejny poziom wytrenowania.

Badania wykazują, że podwyższona akcja serca tuż przed wstaniem z łóżka może wskazywać na to, że nasz organizm jeszcze nie jest wystarczająco zregenerowany po ostatnim treningu. W tym przypadku potrzebujemy punktu odniesienia – musimy dokonać paru pomiarów tętna w okresie kiedy zbytnio nie przeciążaliśmy naszego organizmu, w celu określenia „normalnego” poziomu tętna. Spanie z założonym monitorem może okazać się dla nas mało komfortowe, ale spójrzmy na sytuację, kiedy po zimowym okresie nic nierobienia, lub umiarkowanego lenistwa próbujemy odbudować formę na wiosnę. Praktycznie z dnia na dzień poddajemy się intensywnym treningom, nie biorąc pod uwagę aspektu regeneracji organizmu. W takich przypadkach, nie będąc zawodowcem, stosowanie pomiaru tętna po przebudzeniu wydaje się być wysoce zalecane. Próbując bowiem w szybkim tempie zbudować ładną sylwetkę, narażamy się na przetrenowanie, a tego na pewno nie chcemy. Problem nie dotyczy oczywiście wyłącznie osób odbudowujących formę po zimie. W okresie znacznego podniesienia intensywności treningów (przygotowując się np. do zawodów) lub ogólnie – dużych zmian treningowych, powinniśmy monitorować sygnały, jakie wysyła nam nasze ciało w postaci podwyższonego tętna i odpowiednio reagować dając sobie dodatkowy dzień odpoczynku lub zmniejszając intensywność treningu.

Możliwe, że należysz do grupy osób, które chętnie pozbyłyby się paru zbędnych kilogramów tłuszczu ze swojego ciała. Zapewne też słyszałeś o ćwiczeniach aerobowych – jednej z najskuteczniejszych metod wyszczuplania sylwetki. Ale czym są tak na prawdę ćwiczenia aerobowe? Upraszczając, można powiedzieć, że są to ćwiczenia wykonywane z intensywnością mieszczącą się zazwyczaj w przedziale 70 – 75% maksymalnej intensywności. Organizm tylko w tym przedziale wysiłkowym korzysta najbardziej z zasobów energetycznych w postaci tłuszczu. Ręczny pomiar pulsu w celu kontroli intensywności w trakcie treningu, może być jednak kłopotliwy lub niewykonalny. I właśnie w takich sytuacjach wychodzą nam na przeciw monitory pracy serca pozwalając ustawić alarm informujący nas, kiedy intensywność naszych ćwiczeń jest za niska lub zbyt wysoka.

Wzór: [220 - wiek] również dla mnie?

Przedstawiony powyżej wzór pozwala na określenie tzw. MHR (max heart rate) , czyli tętna maksymalnego. Jest to najwyższa ilość uderzeń serca na minutę, jaką może osiągnąć dana osoba przy maksymalnym wysiłku. Wskaźnik ten jest bardzo powszechnie używany przy układaniu treningów oraz diet. Jeśli jesteś początkujący i dopiero rozpoczynasz swoje treningi, od zera, przedstawiony powyżej wzór powinien wystarczyć. Został on jednak opracowany na podstawie przeciętnych, uśrednionych wyników. Z założenia ma pasować do wszystkich, a przecież każdy człowiek stanowi indywidualną jednostkę. Na domiar tego jak wskazują badania, odchylenia MHR w danych grupach wiekowych mogą sięgać nawet 10%. Do wyznaczenia indywidualnego tętna maksymalnego możesz posłużyć się monitorem pracy serca. Tu jednak muszę Cię przestrzec – jak sama nazwa wskazuje jest to maksymalna częstość z jaką może bić Twoje serce. Będziesz musiał wywołać taki stan maksymalizując swój wysiłek…

Ceny monitorów oscylują w granicach od kilkudziesięciu złotych na dwóch tysiącach kończąc. Nie polecam kupowania najtańszego urządzenia – nie po to próbujemy zwiększyć precyzję w naszym treningu, by potem zakupione urządzenie nas „okłamywało” i wprowadzało w błąd – a tego możemy się spodziewać po wyborze najtańszej opcji. Warto się zastanowić nad dodatkowymi opcjami jakie urządzenie może nam zaoferować – oczywiście ze wzrostem dodatkowych możliwości skorelowana jest wyższa cena. Zdecydowana większość poza pomiarem tętna, posiada również podstawowe funkcje zegarka sportowego. Inne funkcje oferowane przez pulsometry to:

• podświetlana tarcza,

• licznik kalorii,

• możliwość zdefiniowana zakresów intensywności z sygnalizatorem dźwięku,

• możliwość wpięcia do roweru oraz pomiar prędkości,

• kodowana transmisja – zapobiega odbioru sygnału pulsometru osoby biegnącej obok,

• średnie tętno podczas treningu – średnia wartość tętna (mało przydatny),

• maksymalne tętno – wartość maksymalnego odczytu tętna,

• pamięć – zapis odczytów do późniejszej analizy,

• interfejs do komputera,

• programowanie treningu,

• GPS.